MATEMÀTIQUES


COM S'ESCRIUEN ELS NÚMEROS EN CATALÀ

De segur que alguna vegada heu volgut escriure un nombre i no heu sabut com ficar-lo;
doncs des d'aquest enllaç podreu escriure qualsevol nombre entre el zero i el mil bilions:



JOCS I RECURSOS PER CONSOLIDAR ELS CONTINGUTS TREBALLATS:


* NUMERACIÓ



* NOMBRES ROMANS

* SUMES I RESTES


* REPASSAM LES TAULES DE MULTIPLICAR:





* DIVISIONS



* MESURA


* GEOMETRIA







* PROBABILITAT I ESTADÍSTICA


* JOCS



L'OCA MATEMÀTICA

***
- FITXA OPERACIONS

Si voleu editar la pàgina heu d'anar a la pestanya fitxer i fer una còpia de la fitxa.



- FITXA PROBLEMES AL CINEMA


CORRECCIÓ FITXA NÚMEROS ROMANS, OPERACIONS I PROBLEMES

- FITXA REPÀS NÚMEROS ROMANS, OPERACIONS

I PROBLEMES


* SESSIÓ 27: FEIM DIVISIONS
Quin nombre falta en cada capseta multiplicativa?
RECORDAU: LA MULTIPLICACIÓ I LA DIVISIÓ ESTAN ÍNTIMAMENT RELACIONATS!!


                                                                                             






REPTE 1
Una cuinera reparteix 96 nabius en 4 pastissos iguals. Quants nabius ha posat a cada pastís?


  • La cuinera es tem que té 15 nabius més que ha de repartir. Quants nabius reparteix a cada pastís?


  • Quants nabius ha repartit en total?


  • Quants nabius té cada pastís?


  • Quants nabius han sobrat?


PASSAM AL QUADERNET


  1. En aquest exercici el que has de fer és una divisió, però aquesta vegada, en comptes de fer l’aranya peluda el que feim és descomposar el nombre que has de dividir per uns altres en què la divisió ja la saps de memòria i al final simplement has de sumar els resultats.


  1. Ara has de fer el mateix que en l’exercici anterior, però ets tu que ha de proposar la descomposició. Perquè les operacions siguin més eficients, fixa’t molt bé abans de descomposar, per quin número has de dividir, i pensa en la taula que conté aquest número.


  1. Recorda que el residu mai no pot ser superior al divisor (és la quantitat per la qual dividim ex: 20:3=6 R2, en aquest cas el divisor és el 3 i el residu és inferior a tres; mai no pot ser superior!)



SOLUCIONS REPTES SESSIÓ 26

Resultat multiplicacions




  • Resultat de la suma:
36+64+42+48+48+42+56+56+63+63+72+72+54+54+49+81=900


REPTE 1
Amb 100 policubs heu de fer 6 torres iguals.
- Quants policubs té cada torre? Cada una en té 16
- En sobra cap? En sobren 4
100:6=16 R=4


- Què passaria si en lloc de 100 hi hagués 99 policubs? Que el resultat seria el mateix, però que sobrarien 3 policubs
99:6=16 R=3

REPTE 2
Amb 70 policubs hem de fer 7 torres iguals

- Quants policubs té cada torre? Cada torre té 10 policubs

- En sobra cap? No en sobra cap.
70:7=10 R=0


- Què passaria si en lloc de 70 hi hagués 72 policubs? 
72:7=10 R=2
- I amb 74? 74:7=10 R=4

- I amb 76? 76:7=10 R=6

REPTE 3

Un fruiter reparteix 60 peres en 3 cistells iguals. 
Quantes peres ha posat a cada cistell?
60:3=20
També podríem pensar en la relació de la multiplicació; si 3x2=6, aleshores 3x20=60


El fruiter s’adona que té 18 peres més que no ha repartit i les reparteix en aquest moment. Quantes peres afegeix a cada cistell?
18:3=6


Quantes peres ha repartit en total? 60+18=78


Quantes peres han quedat a cada cistell? 20+6=26 però també podríeu haver pensat 78:3=26


60:3=20
78:3=26
18:3=6


* SESSIÓ 26: RELACIONEM DIVISIONS
ESCALFAM
  • Completau aquesta graella multiplicativa:

  • Què creis que dóna aproximadament (sense fer cap operació) la suma dels 16 nombres de la graella?
  • Comprovau mitjançant una operció el resultat de la vostra estimació.

FEIM REPARITIMENTS

Si ho necessitau podeu emprar material manipulatiu que tengueu per casa; per exemple pintures i/o rotuladors, ciurons o altre llegum,... jo parlaré de policubs, però ja sabeu que serà el maetrial que heu triat si és que el voleu emprar, sinó podeu intentar fer-ho sense...

REPTE 1
Amb 100 policubs heu de fer 6 torres iguals
  • Quants policubs té cada torre?
  • En sobra cap?
  • Què passaria si en lloc de 100 hi hagués 99 policubs?

REPTE 2
Amb 70 policubs hem de fer 7 torres iguals
  • Quants policubs té cada torre?
  • En sobra cap?
  • Què passaria si en lloc de 70 hi hagués 72 policubs?
  • I amb 74?
  • I amb 76?

REPTE 3
Un fruiter reparteix 60 peres en 3 cistells iguals. 
Quantes peres ha posat a cada cistell?
El fruiter s’adona que té 18 peres més que no ha repartit i les reparteix en aquest moment. Quantes peres afegeix a cada cistell?
Quantes peres ha repartit en total?
Quantes peres han quedat a cada cistell?

60:3=
78:3=
18:3=

PASSAM AL QUADERNET
  1. Cal que faceu les divisions, poden ser amb material manipulatiu o sense i és important que vegeu que totes les operacions de la columna de la dreta estan relacionades entre elles i totes les de la columna de l’esquerra també
  1. Cal adonar-se’n que la relació dels nombres aquesta vegada va per files

  1. Per fer aquest exercici cal que recordis com ho has fet al problema del fruiter; segueix el mateix model. 





* SESSIÓ 25: RELACIONEM MULTIPLICACIONS



- Resposta repte 2(sessió 25): 

meitat de 70  és 35, meitat de 36 és 18, meitat de 240 és 120, meitat de 120 és 60 i meitat de 142 és 71.

En aquesta sessió treballarem les multiplicacions a partir de la deducció.

ESCALFEM

Fixa’t en els següents blocs. Representen el nombre 86:

Pots calcular mentalment quina és la seva meitat?  
Molt bé! La seva meitat és 43, ja que la meitat de 80 són 40 i la meitat de 6 són 3.

REPTE 2
Calcula mentalment la meitat dels següents nombres: 70, 36, 240, 120 i 142.

Si ho necessites pots representar els nombres amb els blocs base 10 de les centenes, desenes i unitats  a un full.


A la pròxima sessió tendreu la solució del repte.

Fixat bé en les columnes i files de les següents imatges i en la multiplicació per arribar al resultat:


Les dues tenen el mateix resultat però els nombres o factors han canviat. Quina relació observes entre els
nombres del mateix color?

14 x 5 = 70 i 7 x 10 = 70

Exacte! 7 és la meitat de 14 i 10 és el doble de 5.

Per tant, si a partir d’una multiplicació en feim una altra amb la meitat d’un factor i el doble de l’altre,
el resultat és el mateix.

Aquesta propietat de les multiplicacions és la de doble i meitat.

PASSAM AL QUADERNET D’ACTIVITATS
Exercici 1
Completa aquesta graella. Si és necessari fes les operacions al final del quadernet o a un full.

Exercici 2:
Primer completa les dues graelles amb el doble de 41 i el doble de 14. Després fes les multiplicacions.

Exercici 3:
Has de resoldre una multiplicació fent ús de la graella i després has de deduir el resultat de l’altra multiplicació.






* SESSIÓ 24: FEM MULTIPLICACIONS


- Resposta repte 1(sessió 24): 209 quadrets i 289 quadrets


En aquesta sessió continuarem treballant la pràctica de multiplicacions.

ESCALFEM

Per tal d’escalfar un poc les taules de multiplicar te proposam que facis una Graella Multiplicativa (la pots imprimir a la pàgina del blog de matemàtiques)

Una vegada tenguis la Graella Multiplicativa marca totes les caselles on hi hagi nombres en els quals alguna de les seves xifres sigui un 3.

PENSAM UNA ESTONA

Fixa’t amb la imatge:
Quants de quadradets hi ha en total?

Per poder saber-ho NO és necessari comptar els quadradets un per un.

El que podem fer és averiguar quants de quadradets hi ha en cada una de les quatre zones marcades.

Per això, ens basta saber quantes files i quantes columnes té cada i zona i multiplicar. ( Recordau com  ho treballam a les sessions de plataforma)

FILES X COLUMNES= NOMBRE TOTAL DE QUADRADETS
O
COLUMNES X FILES = NOMBRE TOTAL DE QUADRADETS


Finalment, sumam els resultats de les quatre zones i obtenim el total de quadradets. 

100 + 40 + 60 + 24 = 224

Per tant: 14 (columnes) x 16 (files) = 224 (quadradets).


REPTE 1

Vos atreviu amb les següents imatges? Quants de quadredets hi ha  a cada imatge?


PASSAM AL QUADERNET D’ACTIVITATS

Exercici 1:
Calcula quants quadradets hi ha a cada imatge. Torna a mirar l’exemple anterior si és necessari.

Exercici 2:
Calcula. Has de resoldre les multiplicacions fent ús de les graelles. Per això és necessari que facis la descomposició de cada nombre en desenes i unitats:
15 x 17 = …… 15 = 10 + 5  i 17= 10 + 7

Pots utilitzar la calculadora per comprovar els resultats obtinguts.

***





Presentació matemàtiques manipulatives

CLICAU DAMUNT LA IMATGE PER VEURE LA PRESENTACIÓ

Resultado de imagen de INNOVAMAT









* SESSIÓ 23: PRACTIQUEM




En aquesta sessió treballarem la pràctica de multiplicacions.

ESCALFEM

Per tal d’escalfar un poc les taules de multiplicar te proposam que facis una Graella 
Multiplicativa (la pots imprimir a la pàgina del blog de matemàtiques)

FITXA GRAELLA MULTIPLICATIVA

Una vegada tenguis la Graella Multiplicativa marca totes les caselles on hi hagi nombres en 
els quals alguna de les seves xifres sigui un 8.

PASSAM AL QUADERNET D’ACTIVITATS

Exercici 1:

  • Has d’escriure 10 nombres consecutius de 3 xifres a les caselles blaves.
(Per exemple: 145, 146, 147,...)


  • A continuació has de resoldre les multiplicacions (si dubtes d’alguna taula pots fer 
    servir les graelles multiplicatives). El resultat l’has d’escriure a les caselles verdes.
  • Ara has de sumar les xifres de la casella verda i posar el resultat a la primera 
    casella vermella.
  • Finalment, a la darrera casella vermella has de sumar les xifres de la casella 
    vermella anterior.

Aquí tens un exemple de com fer-ho:


Observes si els resultats segueixen algun patró?

Si vols,  pots intentar el mateix exercici amb 4 nombres consecutius de quatre xifres.




* SESSIÓ 22: ESCRIVIM NOMBRES




En aquesta sessió treballarem l’arrodoniment o aproximació tal com ja ho hem anat fent a classe.

RECORDAM  I HI PENSAM UNA ESTONA:

  • Imaginam que hem d’arrodonir el 523 a les desenes. Per saber-ho hem de pensar el nombre que ve abans del 523 amb un 0 i el nombre que ve després de 523 amb un 0; així ens quedaria:

______________________________l____l__________l____________________________
      520 523   530

523, a quina de les dues xifres s’apropa més? 
Exacte!!! amb els 520 la diferència és menor!!
Per tant si haguéssim d’arrodonir a les desenes ens quedaríem amb el 520

  • I si haguéssim d’arrodonir 1478 a les centenes? com ho faries?

___________________________l__________l_____l_____________________________
1400 1478     1500

A quina centena s’apropa més?
Perfecte!! Aquesta vegada estam més a prop de 1500

  • Però, i què passaria si hem d’arrodonir 6235 a les desenes? 

___________________________l_____l_____l___________________________________
6230 6235 6240

Com que la distància és exactament igual podríem triar qualsevol de les dues quantitats, però per aprofitar que les aproximacions ens ajudin amb els càlculs millor triam la quantitat més gran; 6240.

PASSAM AL QUADERNET D’ACTIVITATS

Exercicis 1 i 2. Combina els nombres de les tres targetes de tal manera que et surtin tots els nombres possibles. Després fes l’arrodoniment a la centena més pròxima.

Exemple: 158 arrodonit= 200

Exercici 3 i 4. Ara tu has de triar els números que tu vulguis i seguir practicant l’arrodoniment a les centenes

Per fer aquestes activitat manipulativament pots utilitzar les targetes amb nombres de la fitxa de la sessió 21 (FORMA NOMBRES AMB TARGETES) o tu mateix pots fer les teves targetes.

Pensa-hi un poc!!

* SESSIÓ 21: ESCRIVIM NOMBRES:



Resultado de imagen de ESCRIPTURA DE NOMBRES

Resultado de imagen de ESCRIPTURA DE NOMBRES

En aquesta sessió treballaràs l'escriptura de nombres.

Abans de començar te proposo que facis la següent activitat:


Ara pots obrir el quadern de treball a la sessió 21. Llegeix bé els enunciats abans de fer les activitats.

Activitat 1: Escriu nombres (amb xifres)que les seves xifres sumin 7. 

! En el darrer apartat de l'activitat 1 (Troba tots els nombres de 6 xifres) és suficient que trobis 6 números.

Activitat 2: Canvia l'ordre de les xifres i escriu el nombre resultant (amb xifres)

! Si és necessari, escriu primer el nombre que has llegit i després canvia l'ordre de les xifres.

Activitat 3: Escriu (amb xifres) a cada dascuna de les targetes de cada fila, 1 dígit diferent per obtenir 2 nombres molt propers a 20.000.


! Els nombres estaran entre el 19.000 i el 21.000




* VIDEOS AVENTURES INNOVAMAT

- REPTE 1

- REPTE 2

- REPTE 3

- REPTE 4

- REPTE 5

- REPTE 6

1 comentari: